Navigaci nepotřebuji, většinu cest, asi tak 2000 měsíčně najezdím po trasách které znám. Přesto se čas od času člověk vydá do neprobádaných končin a zvláště když jedu sám tak mapa nebyla již to pravé. S navigátorkou na sedačce je to veselejší a ta není vždy přítomna. Také upozornění na nějaký ten radar mimo známé trasy se hodí. Několikrát jsem měl na delší cesty navigaci půjčenou, převážně Mio C720. Ta se mě sice v Německu snažila neustále navádět do svodidel v místě nájezdu na dálnici. Pravda, že svodidla byla jak jsem potom pozoroval celkem čerstvá i tráva na svahu za nimi moc nerostla, prostě zrušili nájezd a navigaci o tom neřekli. Jinak celkem spokojenost.
Protože to půjčování nebylo moc praktické a leckdy to ani z důvodu kolize termínu cest nešlo, rozhodl jsem se, že bych si nějakou tu navigační krabičku také pořídil. Na MioMoov xxx následníky řady Cxxx jsem moc chvály na internetu nečetl. Tak jsem se honil po dalších informacích, pročítal fóra a jednu dobu jsem byl již nakloněn koupi TomToma s tou vymožeností IQ routes nalamoval mě i Garmin se znalostí čísel. Ovšem ty ceny. No pravda něco kolem 5000 není zase tak moc peněz, ale uložit 5000 jen tak do šuplíku se mi moc nechtělo.
Tak jsem hledal hledal až se mi vybavilo, že hodně lidí chválí ebay jak se tam dá levně nakoupit téměř cokoli od konektoru po dům. Mrknul jsem a ejhle, množství navigací v cenách po přepoču mezi 900-1700 korun. Kolem tisíce korun to byly jen 3,5", to jsem zamítnul, sice je to praktické na nošení ale to hlavní, tedy navigování na to, myslím si je ten displej malý. A tak jsem vybíral, probíral, některých prodejců se dotázal co je uvnitř. Vesměs je to iGo. Tak jsem již vybíral jen podle vzhledu a parametrů. Ty se vesměs moc nelišily. Nakonec jsem si vybral jednu která měla navíc konektor AV-IN s tím, že si možná do budoucna přikoupím couvací kameru. Tu na ebay nabízí kolem 400 korun.
Ouha, platba téměř vždy jen přes PayPal. Vzhledem k nedůvěře jsem si tedy založil účet u mBank který budu mít jen pro platby na netu a zůstatek tam bude jen v řádu několika tisícikorun.
Rychlost dodání mě celkem překvapila. Ve stejný den jsem objednal baterii k foťáku která v ČR stojí kolem 1000 Kč, na ebay včetně dopravy a pojištění 111 Kč. Navigace přišla na 83,99 USD, PayPal si strhnul asi 1560 Kč. Popis navigace je na stránkách ebay, pro doby až tam zmizí jsem jen okopíroval na závěr článku, to abych tady nezdržoval. V podmínkách bylo uvedeno, že zboží odesílají dva dny po obdržení platby. Ta proběhla v úterý večer našeho času. Od baterie hned přišlo e-mailem poděkování a za malý moment i potvrzení že mají zaplaceno. Od navigace nic. Druhý den že mají moji objednávku a odpověď na dotaz který jsem položil v okamžiku objednání. V pátek jsem dostal TN balíčku. Kontrolou jsem zjistil, že stav je - ležící na poště v Hong Kongu. V neděli se stav změnil na opuštění HK k cíli. No a ve středu dorazila jak baterie (razítkovaná25. 7.) tak navigace na balíčku razítko nečitelné.
Pravda je, že balíček vůbec nepůsobil důvěryhodně, tak bych neposlal snad nic ani po ČR.
Když jsem viděl stav a jen tu pásku ovázanou kolem, tušil jsem že bude problém.
Můj dojem vylepšily tři pruhy oboustranné lepící pásky pod víkem.
Uvnitř vyskládané a molitanem obložené vše jak bylo psáno v popisu, tedy: navigace s displejem opatřeným folii, nabíječka do auta, USB kabel, karta 2GB s navi softem, sluchátka a držák. Nic nepoškozeno, bezvadný stav. Na to jak ta krabička vypadal jsem byl překvapen, půl zeměkoule a v pohodě, to se mi často nestane ani u pečlivě zabaleného balíčku který cestuje jen pár km třeba z Prahy.
Přidám ještě celní deklaraci, samozřejmě snížená hodnota a označen dárek. Myslím, že je to takový folklór, tomu už ani celníci nevěří že půl národa má příbuzné které je zasypávají dárky v HK, USA a dalších zemích kde lze nakoupit levněji.
Samotná navigace má takový broušený povrch, velmi příjemné, nevyklouzne a nejsou na ní narozdíl od displeje vidět otisky prstů. Hned po rozbalení zkouším navigaci zapnout. Na to není třeba ani návod. Nakonec až na nějaké vyjímky které jsou spíše věcí iGO8.0 které je tam nainstalované není žádný návod třeba pro takového průměrného elktročlověka dnešní doby.
Zde důležité upozornění a slib.Již nikdy nebudu pomlouvat kvalitu fotografií u článků na "profi" servrech jako třeba navigovat.cz ač právě tam jsou téměř vždy v pohodě a téměř celý jsem ho pročetl než jsem se rozhodl. Vyfotit displej navigace je celkem těžký úkol i když se nehýba právě jako nádraží které jak pravil Švejk je velice lehké vyfotit.
Kvalita, zvláště strašně nerovnoměrné podsvícení které je na některých fotkách neodpovídá realitě a poprvé jsem ho viděl až na fotkách které jsem nafotil.
Startuje anglicky a vydává šílené zvuky, chrastí při každém pohybu posuvníku prstem, displej bliká, mihotá se. Strašné. Tak 1500 v ... a při pomyšlení na kolik přijde poštovné zpět mnou cloumá vztek. Náladu mi spraví hláška že baterie jsou vybité. Připíchnu tedy navigaci ke zdroji nějakých těch voltíků a ejhle. Blikání i chrastivé zvuky jsou pryč. Jak jsem později zjistil, mihotat se obraz začne vždy když se baterie chýlí ke konci. No beru to jako signalizaci :-)
Když baterie načerpala trochu sil začal jsem Obhlížet co je v té moudré krabičce. Jako první jsem musel krom nastavení data a času, češtiny stáhnout podsvícení displeje a to asi na 10-20%, strašně tahal oči a v noci by jistě posloužil jako lampička. To se v autě může hodit, že? :-) Krom v popisu zmíněných přehrávačů a prohlížečů je tam ještě kalkulačka a převodník měr.
první část nabídek
druhá obrazovka nabídek.
Je tu vidět místy ne moc dobrý překlad Settings je přeloženo jako sázení, Games jako Hráč. Podobné nepřesnosti se vyskytují na více místech, ne však v rozsahu který by omezoval využití. Překlad samotné navigace je, předpokládám, originál od tvůrce SW a je celkem přesný.
Celkem hezké jsou hry, vesměs taková klasika, překvapila mě kvalita a vyjma BreakOut mě chytly všechny, nejvíce LinLink.
Ta popadla i dceru a mysll jsem, že se budu muset i v budoucnu vrátit k mapě a slunci protože navigaci již nepustí z ruky.
Memory LinLink
RussiaBlock alias Tetris JawBreaker
BoxMan BreakOut
Některé hry lze ovládat jen přiloženým perem, ikonky jsou pro moje prsty již moc malé. Když jsme u toho ovládání. Citlivost i reakce na dotek mi přijdou naprosto stejné jako u značkových navigací se kterými jsem zatím měl tu čest. Rovněž tak již zmíněná kvalita displeje je dobrá.
Zpět k navigaci. Jak jsem již uvedl, samotný přístroj působí velice solidním dojmem, nic nikde nepřečnívá, nevrže, neviklá se. Některé zdroje uvádí, že tělo je hliníkové. Je to možné v dnešní době dokonalých imitací to ani nedokáži s jistotou říci zda jde o plast nebo kov a rýpat se mi do toho nechce. Rozměry, váha a parametry jsou uvedeny v závěru článku. Držák, nevím jak ho posuzovat, mě se líbí.
celkový pohled na držák
ze spodní strany přední strana pro vložení navigace
Pohled shora s vloženou navigací. Šipka ukazuje na otočnou páčku kterou se guma přisaje nebo pustí skla. To půjčované Mio nemělo.
Jak vidno je možné nastavit a aretovat sklon a natočení navigace. Zde bych si dovolil otázku, navigace má jen tři ovládací tlačítka, zde jsou vidět dvě z nich.
Zcela vlevo je tlačítko pro vypnutí či zapnutí a hned vedle tlačítko označené M. To nevím k čemu slouží, nic se po jeho stlačení a to ani když ho držím dlouho myslím nestane. Pokud by snad někdo věděl, ať nechá komentář. Jediné co mě napadá je Mute, to pro případy kdy je navigace použita jako přehrávač nebo naladěna jako FM transmitter. To ještě musím zkusit. (doplněno: Tak tlačítko M slouží k návratu na předchozí obrazovku, tak mi odpověděl prodejce a má pravdu)
Jak naviguje? Je to nezvyk, iGo je dost jiné než Mio C720 se kterým mám největší zkušenosti. Ovšem nic složitého. Co jsem měl rád i Mia a je to i vlastnost navigací s iGo (nevím o jiných) je možnost režimu výpočtu Ekonomická trasa. Ta je obvykle opravdu ta nejlepší. Co vím ostatní navigace mají jen krátkou a rychlou. Krátká tahá div ne po polních cestách, kvůli úspoře kilometru se drkáte hodinu po silničkách třetí třídy, rychlá zase kvůli úspoře minuty naplánuje trasu o 50 km delší. Je to věc názoru, ekonomická mi prostě sedí nejvíc.
Rychlost výpočtu mi přijde právě taková jako u Mia. Krátké trasy má hned, zkoušel jsem plánovat cestu na Slovensko, to trvalo asi 8 vteřin.
Navigace obsahuje krom zmíněného systému Nav N Go iGO 8.0.05400 Sep 1 2008 celkem 46 map celé Evropy a Turecka. Verze map a dodavatelé - ČR je tam Tele Atlas 2008.04 Od TeleAtlasu je většina map, je jich tam celkem 46 BaH, Chorvatsko je od Navigo Sistem d.o.o., Bulharsko je od MMCN Ltd., Č. Hora od Contrast d.o.o., Kypr Geomatic, Maďarsko TopMap, Polsko Emapa sp z.o.o., a potom ještě pár dalších, převažuje ten TelAtlas převážně verze 2008.04 nebo 2008.05
Když jsem s ní poprvé vyšel ven aby viděla na satelity tak je hledala snad tři minuty a pořád nic, tak jsem ji vypnul a zapnul a byly nalezeny asi tak v čase jako znám z Mia720 nebo TomToma které jsem si občas půjčoval. Šel jsem do domu, vyšel a zase tam jsou hned, tak nevím proč úplně poprvé po nabití baterie a zapnutí je nemohla najít. Od té doby se to neopakovalo, satelity najde celkem svižně.
Jednu relativně velkou závadu jsem již odhalil. Pořád mi to přehazuje čas do nějakého pásma kdesi v Tichomoří a když ji zcela vypnu (ne standby) tak se datum a čas obvykle ztratí. Pokud je ve standby tak se myslím jen o kus posune. Je možné že něco dělám špatně. Ještě jsem ani nezkoukal, zda když má signál tak si čas opraví. To budu ještě sledovat, za těch pár hodin co ji mám nevím kde je chyba.
Nečekaně jsem ji otestoval v provozu, ale jen na krátké známé trati. Hlasů je k dispozici asi 5, já si dohrál brňáka a ostravaka, jezdím na brňáka, žena je z něj na prášek. Přepočítání trasy probíhá velmi svižně, asi tak po 20-50 metrech začne počítat a po dalších pár metrech ji má. Musel jsem přidat na hlasitosti, ale to je i o hlučnosti kterou produkuje samotné auto. Byl hodně slunečný den a já téměř nic neviděl. Po zvýšení podsvícení asi na 50-60% jsem spokojen a jsem rád, že je tam ještě taková rezerva. Nezvyk je, že okolí silnice je zelené pokud člověk jede mezi poli, Mio má tuším vždy takové nějaké světlé. Pokud se nic neděje tak se navigace přepne do úsporného režimu, pro rozvícení displeje stačí se dotknout. Sám se rozsvítí v dostatečné vzdálenosti před nějakou změnou směru a myslím že i když se obcí projíždí rovně tak se rozsvítila. Mám s ní najeto zatím jen 20 km, podrobnosti a zkušenosti doplním po ujetí pár set km které mám v nejbližších dnech před sebou.
Pokud tedy mohu hodnotit po 24 hodinách a ujetých sotva 20 km. Za ty peníze skvělý výrobek. Neshledávám z laického pohledu rozdíl mezi značkovou a levnou čínskou navigací. Snad jen ten nestálý čas mě trápí.
Doplněno 2.8.2009
Tak po ujetí asi 200 km musím konstatovat, že funguje spolehlivě, prostě naviguje. V čem je potíž, porozumět výkladu, ale s tím jsem měl problém i u Mia.
Posuďte sami, jel jsem ve směru červené šipky, navigace hlásí "mírně doprava" Samozřejmě jsem jel ve směru modré šipky protože jak vidno silnice se stáčí mírně vpravo avšak správně bylo jak naznačuje zelená čára, což je podle mě prostě vpravo a ne mírně. A s tím se potýkám často, je prostě potřeba koukat i na displej.
Navádí občas do zákazu vjezdu či průjezdu. To myslím ale není věc navigace z Číny, ale software.
Tato situace, byl jsem v místě špičky červené šipky a navigace hlásí "nyní vlevo". Bez mrknutí na diplej bych prostě zabočil vlevo mezi domy a stromy, správnou trasu opět naznačuje zelená čára. Tady mělo být to slovo "mírně".
Co je proti Miu lepší, opět je to SW věc a mapových podkladů, upozorňování na rychlost v obci. Z Mia mám zkušenost, že 50 hlásilo i stovky metrů od obce nebo i na dálnici kde obec byla mimo, to se mi zatím nestalo a počátky či konce obcí si plete jen o desítky metrů.
Popis navigace z ebay pro případ, že stránky produktu již nebudou v budoucnu dostupné.
|
||
|
|